• تهران، خیابان طالقانی غربی، خیابان فریمان، پلاک ۳۰، طبقه پنجم غربی، واحد ۱۵
  • info@viraaryan.com

در این مقاله قصد داریم به نحوه مشاهده جداول و رکوردهای موجود در دیتابیس SQLite بپردازیم. دیتابیس‌ها ابزار حیاتی برای ذخیره‌سازی اطلاعات هستند. دیتابیس‌ها دارای انواع ساختار مختلف هستند که عموما به دو نوع دیتابیس‌های SQL و No SQL تقسیم می‌شوند. از معروف‌ترین دیتابیس‌های SQL می‌توان به MySQL و SQLite اشاره کرد و از معروف‌ترین دیتابیس‌های No SQL نیز می‌توان MongoDB را نام برد. هر کدام از این دیتابیس‌ها ابزارهای مخصوص به خود را جهت مشاهده و بررسی رکوردهای داخل دیتابیس دارند.

دیتابیس SQLite دارای کاربرد فراوان و در عین حال دارای استفاده بسیار راحت است. در صورتی که بخواهید با زبان پایتون با این دیتابیس کار کنید، فقط کافی است تا از کتابخانه sqlite3 استفاده کنید و برای مشاهده جداول دیتابیس در ویرایشگر vscode، افزونه مربوطه به این دیتابیس را در ویرایشگر خود نصب کنید و بدون نیاز به هیچ فایل دیگری می‌توانید با دیتابیس کار کنید. برای مشاهده عمومی رکوردهای این دیتابیس می‌توانید از نرم افزار مخصوص به این دیتابیس نیز استفاده کنید. چرا که هر شخصی به ویرایشگرهای کد مسلط نیست و نمی‌تواند دیتابیس را به راحتی مشاهده کند.

نرم افزار مورد استفاده برای مشاهده رکوردهای دیتابیس SQLite، نرم افزار SQLite DB Browser می باشد. برای دانلود این نرم افزار می‌توانید به آدرس زیر مرجعه کنید :

https://sqlitebrowser.org/dl/

در این لینک می‌توانید نرم افزار را برای انواع سیستم‌ها دانلود کنید. در صورتی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید می‌توانید از لینک زیر این نرم افزار را دانلود کنید :

برای سیستم عامل 32 بیتی :

https://download.sqlitebrowser.org/DB.Browser.for.SQLite-3.12.2-win32.msi

برای سیستم عامل 64 بیتی :

https://download.sqlitebrowser.org/DB.Browser.for.SQLite-3.12.2-win64.msi

پس از دانلود این نرم افزار را نصب کنید. نحوه نصب این نرم افزار بسیار ساده است. مراحل نصب آن به صورت مختصر در شکل زیر نشان داده شده است :

پس از نصب نرم افزار، آن را باز کنید. جهت مشاهده رکوردهای یک دیتابیس، از بالا سمت چپ از قسمت file گزینه open database را انتخاب کنید(مطابق شکل زیر) و سپس فایل دیتابیس را که معمولا با پسوند sqlite می‌باشد را انتخاب کنید.

پس از انتخاب فایل دیتابیس مورد نظر، جداول موجود در این دیتابیس نمایش داده می‌شود. برای مشاهده جزئیات رکوردهای هر جدول، سربرگ Browse Data را انتخاب کنید و از لیست کشویی موجود در این صفحه، جدول مورد نظر را انتخاب کنید و رکوردهای موجود در این جدول را مشاهده کنید.

شما در این صفحه می‌توانید طبق هر ستون این جدول، رکورد مورد نظر خود را جستجو کنید تا فقط اطلاعات مربوط به واژه شما برای آن ستون نمایش داده شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *