• تهران، خیابان طالقانی غربی، خیابان فریمان، پلاک ۳۰، طبقه پنجم غربی، واحد ۱۵
  • info@viraaryan.com

 

شاید این جمله رو شنیده باشین که، جنگو یک فریمورک کامله که کلی امکانات جذاب رو هم برای شما فراهم کرده. حالا واقعا این ادعای درستیه؟

واقعیت اینه که جنگو در بخش‌های مختلف برای توسعه یک نرم‌افزار تحت وب، کلی امکانات جذاب برای کاربرها فراهم کرده که سرعت کار رو بالاتر ببره و از همه مهم‌تر توسعه نرم‌افزار هم لذت بخش باشه.  کار کردن با جنگو اینجوریه که شما در واقع دیگه لازم ندارین چرخ رو اختراع کنید بلکه باید از چرخ برای ساخت چیزهای جدید استفاده کنید. یکی از این چرخ‌ها که خیلی میتونه تو مراحل توسعه نرم‌افزار و مدیریت دیتابیس کمکمون کنه، پنل ادمین جنگو هستش.

جنگو یک پنل مدیریتی خیلی کاربردی رو به صورت پیشفرض برای ما ایجاد کرده که بتونیم با سرعت و دقت بیشتری مدل‌ها و دیتابیس خودمون رو مدیریت کنیم.

قبل از هر چیزی باید یک ادمین برای پنل مدیریتی جنگو ایجاد کنیم. دقت کنید تو بخش Setting.py و لیست ماژول‌های پروژه ( INSTALLED_APPS ) حتما باید ماژول ( django.contrib.admin ) وجود داشته باشه. این ماژول به صورت پیشفرض زمانی که پروژه ایجاد میشه به پروژه اضافه میشه، پس از این بابت خیالتون راحت باشه.

ساخت superuser در جنگو

خیلی ساده تر بگیم، سوپریوزر اینجا همون ادمین خودمونه. مثل همیشه این بار هم باید بریم سراغ manage.py و امکانات جذابش. دستور زیر رو در داخل ترمینال اجرا کنید:

python manage.py createsuperuser

اطلاعات مربوط به ادمین مثل نام کاربری، آدرس ایمیل و رمز عبور زو ذخیره کنید. فقط باید دقت کنید که این اطلاعات کلید ورود شما به پنل ادمین هستش. فقط چندتا نکته که باید بهش دقت کنیم. اول اینکه آدرس ایمیل رو میتونید هرچیزی که دوست دارین قرار بدین و فقط باید فرمت ایمیل رو داشته باشه. اگر ثبت رمزعبور یا پسورد شما با مشکل مواجه شد، فقط کافیه این تنظیمات رو در setting.py پروژه کامنت کنید:

(برای کامنت کردن یک دستور فقط کافیه دکمه ctrl+/ رو فشار بدیم)

AUTH_PASSWORD_VALIDATORS = [

{

‘NAME’: ‘django.contrib.auth.password_validation.UserAttributeSimilarityValidator’,

},

{

‘NAME’: ‘django.contrib.auth.password_validation.MinimumLengthValidator’,

},

{

‘NAME’: ‘django.contrib.auth.password_validation.CommonPasswordValidator’,

},

{

‘NAME’: ‘django.contrib.auth.password_validation.NumericPasswordValidator’,

},

]

بخش زیر رو با توجه به اطلاعات ادمین ( دلخواه خودتون ) در ترمینال کامل کنید:

Username (leave blank to use ‘admin’): admin

Email address: admin@admin.com

Password: ********

Password (again): ********

Superuser created successfully.

دیگه وقتش رسیده بریم سراغ پنل ادمین. برای اینکار کافیه بریم سراغ آدرس http://127.0.0.1:8000/admin تا این پنل جذاب رو ببینیم.

شما میتونید با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که ایجاد کردین وارد این بخش بشین. که مشابه تصویر زیر خواهد بود:

این پنل براساس مدل‌های شما در models.py و سیستم احراز هویت جنگو برای ایجاد کاربرهای جدید با نقش‌ها و دسترسی‌های متنوع توسعه یافته که تو مقاله‌های بعدی بیشتر درموردش صحبت می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *