• تهران، خیابان طالقانی غربی، خیابان فریمان، پلاک ۳۰، طبقه پنجم غربی، واحد ۱۵
  • info@viraaryan.com
محیط یکپارچه توسعه یا IDE چیست؟

وقتی تصمیم به یادگیری زبان برنامه نویسی دارید بهتر این است که با مفاهیم ابتدایی آن نیز آشنایی داشته باشید. یکی از این اطلاحات محیط یکپارچه توسعه یا IDE  است .

IDE مخفف کلمه های Integrated به معنی یکپارچه یا مجتمع ، Development  یا توسعه وEnvironment  یا محیط می باشد که با در کنار هم قرار دادن این واژه ها به جمله فارسی محیط یکپارچه ( مجتمع ) توسعه می رسیم.

بستر IDE ها:

در دنیای برنامه نویسی به برنامه نویس،  توسعه دهنده و به محیطی که برنامه نویس در آن برنامه نویسی میکند، محیط توسعه میگویند. بنابراین IDE محیطی گرافیکی است که تمام یا شمار زیادی ابزار لازم برای توسعه نرم افزار را دارد.

ویژگی IDE ها:

یک IDE (محیط توسعه یکپارچه) کد شما را خیلی بهتر از یک ویرایشگر متن درک می کند. معمولاً ویژگی هایی مانند

  • اتوماسیون ساخت (build automation)
  • لنتینگ کد (code linting)
  • تست(testing)
  • اشکال زدایی (debugging)

را ارائه می دهد. این می تواند. به طور قابل توجهی سرعت کار شما را افزایش دهد. مجموعه ای از نرم افزارهایی که معمولا شامل

  • ویرایشگر کد برنامه ( Code Editor )
  • کامپایلر  (Compiler)
  • دیباگر ( Debugger )
  • و در نهایت رابط گرافیکی یا GUI هستند

را در یکجا جمع کرده است. و در اختیار برنامه نویس قرار داده است. تا بتواند براحتی و بدون دغدغه کدهای برنامه خود را تولید کند.

IDEها متشکل از قسمت های زیر هستند:
  • ویرایشگرهای کد  Code Editor:  

یک IDE زبان برنامه نویسی را تشخیص می دهد و سپس رنگ ها، فونت ها و سبک های خاصی را برای کلمات کلیدی، کلمات و متن خاص اعمال می کند. این باعث می‌شود کد شما خوانا، آسان‌تر تشخیص داده شود. و خطاهای نحوی و بسیاری موارد دیگر باشد.

  • کامپایلرCompiler: 

دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید از IDE ها استفاده کنید، مانند توانایی کامپایل آسان کد است. مجموعه ابزارهایی که به منظور اتوماسیون اموری که ساده هستند و یا نیاز به تکرار دارند، مانند کامپایل نمودن کد منبع به کدهای باینری و بسته بندی این کدها و اجرای تست های خودکار، در دسترس برنامه نویس هستند. (کامپایلر نرم افزاری است که کدهای کامپیوتری نوشته شده در یک زبان برنامه نویسی (کد منبع) را به زبان برنامه نویسی دیگر (کد هدف) تبدیل می کند.)

  • Debugger:

اشکال زدایی-  توانایی نمایش خطا در بدنه اصلی کدها را دارد . از آنجایی که برنامه نویسان مستعد اشتباهات (باگ) در کد خود هستند. تشخیص این موارد با ویرایشگرهای متن می تواند چالش برانگیز باشد، اما با IDE ها می تواند آسان تر باشد. هنگامی که کد خود را اجرا یا آزمایش می کنیم، یک IDE خطاها را به ما نشان می دهد، از جمله خطوطی که در آن ظاهر می شوند و راه حل های احتمالی.

درست است که کسی که در حوزه برنامه نویسی وب فعالیت می کند براحتی می تواند با یک ویرایشگر متنی ساده مثل Notepad هم یک وب سایت را بدون مشکل طراحی کند اما با داشتن یک IDE حرفه ای وب انعطاف پذیری برنامه نویس بسیار بالا می رود و مجبور نیست که چرخ را دوباره اختراع کند.

امروزه انواع مختلفی از IDE ها در دسترس هستند. برخی فقط به صورت آنلاین و به صورت محلی کار می کنند. برخی ویژگی های خاصی دارند که به شما کمک می کند تا کدهای دقیق و صحیح تری بنویسید.

توسعه دهندگان از یک IDE برای نوشتن برنامه های کامپیوتری استفاده می کنند. یعنی می توان برنامه های کامپیوتری را به هر زبانی از جمله پایتون، جاوا و بسیاری دیگر نوشت.

انواع مختلفی از IDE ها وجود دارد. برخی از آنها اختصاصی هستند و فقط با زبان های خاصی کار می کنند، در حالی که برخی دیگر چند زبانه هستند و از چندین زبان پشتیبانی می کنند. در مقاله بعدی در مورد انواع این IDE ها خواهیم گفت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *